7 Razlogov, Zakaj Morate Česen Dodajati v Vašo Prehrano

Česen se v medicini in kot hrana ali aroma uporablja že od začetka zapisane zgodovine. Starodavna medicinska besedila iz Egipta, Kitajske, Indije, Grčije in Rima so razpravljala o medicinski uporabi česna. Biblija in Koran to omenjata, in čeprav rastlina izvira iz Srednje Azije, so v grobu kralja Tuta našli klinčke, starejše od 3000 let. “Naj bo hrana vaše zdravilo, zdravilo pa vaša hrana.” To so znane besede starogrškega zdravnika Hipokrata, ki ga pogosto imenujejo oče zahodne medicine. Pravzaprav je predpisoval česen za zdravljenje različnih zdravstvenih stanj. Sodobna znanost je pred kratkim potrdila številne od teh koristnih učinkov na zdravje.

Česen je enostaven za gojenje
Česen je enostaven za gojenje

Česen je enostaven za gojenje in ga lahko gojimo vse leto v blagem podnebju. Čeprav je možno spolno razmnoževanje česna, se skoraj ves česen pri gojenju razmnožuje nespolno, tako da posadimo posamezne stroke v zemljo. V hladnejšem podnebju je nageljnove žbice najbolje saditi približno šest tednov pred zmrzovanjem tal. Cilj je, da čebulice proizvajajo samo korenine in ne poganjkov nad tlemi. Obiranje poteka pozno spomladi ali v začetku poletja. Česen lahko gojimo tesno skupaj in pustimo dovolj prostora za zorenje čebulic ter jih enostavno gojimo v posodah dovolj globoke. Pri izbiri česna za sajenje je pomembno, da poberemo velike čebulice, iz katerih ločimo stroke. Veliki klinčki, skupaj s pravilnim razmikom v gredici za sajenje, bodo povečali tudi velikost čebulic. Česen se odstrani, da se vsa energija česna usmeri v rast čebulic. Pecivo lahko jeste surovo ali kuhano.

Česen vsebuje spojine z močnimi zdravilnimi lastnostmi

Česen je rastlina iz družine Allium. Tesno je povezan s čebulo, šalotko in porom. Vsak segment čebulice česna se imenuje strok. V eni žarnici je približno 10–20 klinčkov, dajte ali vzemite. Česen raste v mnogih delih sveta in je zaradi močnega vonja in slastnega okusa priljubljena sestavina pri kuhanju. Vendar pa je bila v stari zgodovini glavna uporaba česna zaradi njegovih zdravstvenih in zdravilnih lastnosti. Njegovo uporabo so dobro dokumentirale številne velike civilizacije, vključno z Egipčani, Babilonci, Grki, Rimljani in Kitajci.

Znanstveniki zdaj vedo, da večino njegovih koristi za zdravje povzročajo žveplove spojine, ki nastanejo, ko strok česna sesekljamo, zdrobimo ali žvečimo. Morda je najbolj znan med njimi alicin. Vendar je alicin nestabilna spojina, ki je v svežem česnu le na kratko prisotna, potem ko ga razrežemo ali zdrobimo. Druge spojine, ki lahko igrajo vlogo pri zdravju česna, vključujejo dialil disulfid in s-alil cistein. Žveplove spojine iz česna vstopijo v telo iz prebavnega trakta in potujejo po vsem telesu, kjer ima močne biološke učinke.

Česen se lahko bori proti bolezni, vključno s prehladom

Znano je, da dodatki česna krepijo delovanje imunskega sistema. Ena velika, 12-tedenska študija je pokazala, da je dnevni dodatek česna zmanjšal število prehladov za 63% v primerjavi s placebom. Povprečna dolžina simptomov mraza se je prav tako zmanjšala za 70%, s 5 dni v skupini s placebom na le 1,5 dni v skupini s česnom. Druga študija je pokazala, da je visok odmerek odležanega česnovega izvlečka (2,56 grama na dan) zmanjšal število dni, ko je bolnik prehlad ali gripa, za 61%. Vendar pa je v enem pregledu ugotovljeno, da dokazi ne zadoščajo in je potrebno več raziskav. Kljub pomanjkanju trdnih dokazov je dodajanje česna v vašo prehrano morda vredno poskusiti, če pogosto prehladite.

Česen se lahko bori proti bolezni, vključno s prehladom
Česen se lahko bori proti bolezni, vključno s prehladom

Aktivne spojine v česnu lahko znižajo krvni tlak

Bolezni srca in ožilja, kot so srčni infarkt in kap, so največji morilci na svetu. Visok krvni tlak ali hipertenzija je eden najpomembnejših gonilnikov teh bolezni. Študije na ljudeh so pokazale, da imajo dodatki česna pomemben vpliv na znižanje krvnega tlaka pri ljudeh z visokim krvnim tlakom. V eni študiji je bilo 600–1.500 mg starega česnovega ekstrakta enako učinkovito kot zdravilo Atenolol pri zniževanju krvnega tlaka v 24-tedenskem obdobju. Dopolnjeni odmerki morajo biti precej visoki, da imajo želene učinke. Potrebna količina je enaka približno štirim strokom česna na dan.

Atletske zmogljivosti bi lahko izboljšali z dodatki česna

Česen je bil ena prvih snovi za povečanje učinkovitosti. V starih kulturah so ga tradicionalno uporabljali za zmanjšanje utrujenosti in povečanje delovne sposobnosti delavcev. Predvsem so ga dobili olimpijski športniki v stari Grčiji. Študije na glodalcih so pokazale, da česen pomaga pri vadbi, vendar je bilo opravljenih zelo malo študij na ljudeh. Ljudje s srčnimi boleznimi, ki so 6 tednov jemali česnovo olje, so imeli 12% zmanjšanje največjega srčnega utripa in boljšo telesno zmogljivost. Vendar pa študija o devetih tekmovalnih kolesarjih ni pokazala nobenih koristi glede uspešnosti. Druge študije kažejo, da se lahko s česnom zmanjša utrujenost zaradi vadbe.

Česen je bil ena prvih snovi za povečanje učinkovitosti
Česen je bil ena prvih snovi za povečanje učinkovitosti

Česen je enostavno vključiti v vašo prehrano in je popolnoma okusen

Zadnja ni korist za zdravje, vendar je še vedno pomembna. Česen je zelo enostavno (in okusno) vključiti v vašo trenutno prehrano. Dopolnjuje večino slanih jedi, zlasti juhe in omake. Močan okus česna lahko doda tudi udarec sicer nerodnim receptom. Česen je v več oblikah, od celih nageljnovih žbic in gladkih past do praškov in dodatkov, kot so ekstrakt česna in česnovo olje. Vendar ne pozabite, da ima česen nekatere pomanjkljivosti, na primer slab zadah. Obstajajo tudi nekateri ljudje, ki so alergični na to. Če imate motnjo krvavitve ali jemljete zdravila za redčenje krvi, se posvetujte s svojim zdravnikom, preden povečate vnos česna. Običajen način uporabe česna je, da stisnete nekaj strokov svežega česna s stiskalnico česna, nato pa ga zmešate z ekstra deviškim oljčnim oljem in malo soli. To je zdrav in super zadovoljiv preliv.

Uživanje česna lahko pomaga pri razstrupljanju težkih kovin v telesu

Žveplove spojine v česnu pri velikih odmerkih ščitijo pred poškodbami organov zaradi strupenosti težkih kovin. Štiritedenska študija pri zaposlenih v tovarni avtomobilskih baterij (prekomerna izpostavljenost svincu) je pokazala, da je česen znižal koncentracijo svinca v krvi za 19%. Zmanjšal je tudi številne klinične znake toksičnosti, vključno z glavoboli in krvnim tlakom. Tri odmerki česna vsak dan so celo zmanjšali simptome D-penicilamina.

Uživanje česna lahko pomaga pri razstrupljanju težkih kovin v telesu
Uživanje česna lahko pomaga pri razstrupljanju težkih kovin v telesu

Česen vam lahko pomaga živeti dlje

Potencialnih učinkov česna na dolgoživost pri ljudeh v bistvu ni mogoče dokazati. Toda glede na ugodne učinke na pomembne dejavnike tveganja, kot je krvni tlak, je smiselno, da bi vam česen lahko pomagal živeti dlje. Dejstvo, da se lahko bori proti nalezljivim boleznim, je prav tako pomemben dejavnik, saj so to pogosti vzroki smrti, zlasti pri starejših ali ljudeh z okvarjenim imunskim sistemom.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.